MB 170 S-V vm. 1953/54
Valmistusmaa: Saksa
Malli: 170 S-V (136 VIII)
Valmistusvuosi: 1953
Moottori: 4-syl rivimoottori, 4-tahti, sivuventtiilit, vesijäähdytys
Tilavuus: 1767 cm3, koko 75×100
Teho: 45 hv (35 kw)/3600 rpm
Puristussuhde: 6.7:1
Vääntömomentti: 108 Nm/1800 rpm
Kytkin: Kuiva 1-levy kytkin
Vaihteisto: 4-vaihteinen käsivaihteisto, synkronoittu
Kääntöympyrä: 11 m
Välityssuhteet I: 4,025; II: 2,28; III: 1,42; IV: 1,0; R: 3,72
Akseliväli: 2845 mm
Raideleveys: Edessä/takana 1310/1435 mm
Mitat: P×L×K 4450x1685x1590 mm
Omamassa: 1230 kg
Kiihtyvyys: 39 s 0-100 km/h
Maksiminopeus: 116 km/h
Sähköjärjestelmä: Bosch 6 V
Generaattori: 130 W
Takajousitus: Heiluriakseli kierrejousilla
Vetotapa: Takaveto
Etujousitus: Poikittaiset lehtijouset
Iskunvaimennus: Etu/taka teleskooppivaimentimet
Seisontajarru: mekaaninen käsijarru, toimivat takapyörilleKäyttöjarru: (jalkakajarru) nelirumpuinen hydraulinen rumpujarru, edessä- ja takana 240 mm rummut
Polttoaine: Bensiini
Kulutus: 9,5l/100 km (Yhdistetty), CO2-päästöt 226 g/km
Kaasutin: Solex 30 BFLVS
Polttoainetankki: 47l
Rengaskoko: 6.00″-16.00″
Valmistusmäärä: 07/1953-02/1955 3002 kpl
Hinta: 09/1953 DM 8.300
Erikoisuudet: Museoajoneuvo
Omistaja: Ari Korhonen, Sotkamo
Mercedes-Benz on tullut uutena 7.7.1954 Autoliike Vehon kautta Hämeenlinnaan, sen rek.nro oli silloin HU-77. Ensimmäinen omistaja on ollut Tohtori Lauri Kaila. Auto on ollut liikenteessä 31.12.1970 saakka ja myöhemmin liikenteessä vielä vuosina 1972-73, jonka jälkeen jäänyt pois liikennekäytöstä. Sen jälkeen auto oli säilytyksessä vuoteen 1992 asti, jonka jälkeen sille on alkannut kunnostus ja entisöintityö. Auto on ollut hyväkuntoinen sen ikäiseksi. Se on maalattu ulkoa päin ja myös verhoiltu uudelleen sisältä. Myöhemmin kunnostuksen jälkeen 24.7.1992 se on museokatsastettu ja hyväksytty museorekisteriin, sen jälkeen sillä on ollut eri omistaija.
Minulle Ari Korhoselle Mercedes tuli 2005 syksyllä Vampulasta lehti-ilmoituksen perusteella. Ensimmäinen kunnostus alkoi heti kun laturi ei toiminut ollenkaan tulomatkalla, ja vika löytyi: kenttäkäämit olivat palaneet. Sen jälkeen kunnostus on jatkunut pikkuhiljaa, viimeisin isompi remontti oli moottorissa 2009, jolloin kävin sen läpi täydellisesti, jota siihen ei vielä aiemmin oltu tehty.