Zetor 25 K
Valmistusmaa: Tsekkoslovakia
Moottori: 2-syl 4-tahtinen rividiesel, kansiventtiilit, vesijäähdytys, sylinterinkansi yhteinen molemmille sylintereille, pyörrekammioilla, hehkuilla
Valmistaja: Zbrojovka Brno Company
Valmistusvuosi: 1953
Paino: 1955 kg
Tilavuus: 2080 cm3, iskun pit. 120 mm, syl. halk 105 mm
Vaihteisto: 6 nopeutta eteen- ja 2 nopeutta taaksepäin
Teho: 25 hv/1800 rpm
Kytkin: Kuiva yksilevykytkin
Puristussuhde: 18:1
Ohjaus: simpukkavälitys
Hydraulinen nostolaite ja tasauspyörästönlukko.
Voimanottoakseli: Kierrosluku 535 r/min moottorin kierrosluvulla 1600 r/min
Hihnapyörä: Halkaisija 250 mm, hihnapyörän kierrosluku 1100 r/min moottorin kierrosluvulla 1600 r/min
Käsijarru: Ulkopuolisesti vaikuttava, halkaisija 234 mm, leveys 50 mm
Käyttöjarru: Sisäpuolisesti vaikuttavat, halk. 220 mm, leveys 60 mm
Sähkövarusteet: Pal
Eturenkaat: 5.50 x 16″
Latausgeneraattori: 12 V 150 W
Takarenkaat: 9.00 x 36″ tai 13 x 28″
Käynnistinmoottori: 4 hv 12V
Tankki: 45 l
Akku: 12 V 150 Ah
Erikoisuudet: Museoajoneuvo
Omistaja: Ari Korhonen, Sotkamo
Traktorin historia
Keskusosuusliike Hankkijan maahantuoma Zetor traktori tuli aikoinaan Ristijärvelle Seipelä-nimiseen taloon. Kaarlo ja Taisto Kemppainen omistivat Zetorin ja käyttivät sitä maatalous- ja metsätöissä. Zetoria ei ollut koskaan rekisteröity tieliikennekäyttöön.
Ari Korhonen on omistanut Zetorin 8.10.1984 lähtien. Zetorin kunnostus alkoi syksyllä 2009 pitkän seisonnan jälkeen. Aikaa oli kulunut yli 30 vuotta kun sillä on viimeksi päkätetty. Aika oli tehnyt tehtävänsä, moottori oli jumissa ja samoin oli käynyt muillekin liikkuville osille. Talven ja kevään pitkän puuhastelun jälkeen moottorissa oli uudet sisäkalut ja traktori oli saanut pohjavärin pintaan. Remontti jatkui vanteiden kunnostuksella ja uusien renkaiden asennuksella. Sitten oli pintavärin vuoro, johtosarjojen rakentelua ja loppuosien ruuvailua kiinni sekä koekäynnistys. Zetori museorekisteröitiin 28.5.2010.