Volvo NB 88 vm.1970

Auton historiaa

1. Auto on tullut alun perin Mikkeliin maidon keräilyyn avolavalla.

2. omistaja oli enonlahtelainen kauppias. Hän asensi autoon Jonssin Super nosturin auton häntään.

3. omistaja osti auton Lieksaan ja purki rahtilavan pois sekä laittoi puutavaravarustelun autoon ja RKP nosturin.

4. omistaja joutui vaihtamaan nosturin, koska siitä katkesi nosturin pystypilari. Silloin autoon asennettiin nykyinen Peku 875.

5. omistaja vaihtoi autoon uuden kytkimen.

Olen auton kuudes omistaja. Ennen kuin ostin auton, olin nähnyt sen monta kertaa Pankakoskelle puita viedessäni. Aloin kyselemään lieksalaisilta automiehiltä, että kukahan auton omistaa. Kun omistaja löytyi, otin häneen yhteyttä. Hinta neuvottelut olivat helpot, koska omistaja oli jo ehtinyt kysyä purkamolta tarjouksen. Oli hyvin lähellä, että auto olisi päätynyt sulattamoon. Auto ennätti olla minulla melkein 10 vuotta ennen kuin ennätin kunnostamaan sitä.

Malli Volvo NB 88 6×2 1970

Moottori 6 sylinterinen ahdettu 9,6 litrainen TD 100 A 270 hv

Vaihteisto synkronoitu 8+1 portainen R 60

Taka-akselisto napavälitteinen Volvo taka-akseli, hydraulinen telinnosto

Päällirakenne Nopan Auton valmistamapurunko, laukaistavat EXTE 54 pankot, robson drive kitkavetorullat ja nipun kaato pankko.

Lähtötilanne

Ohjaamon purku käynnissä

     

Ilmasäiliöt irrotettiin ennen maalausta

Holsetin turbo

Ajovaloille menevät johdot

Runkonumero ja malli

Vesipumppu työn alla

Välillä varaosakirjasta mallia

Syöttöpumppu lähti kunnostukseen

Laturi kävi myös kunnostuksessa

Öljypohjan loiskelevystä oli korvakko poikki, onneksi käytettiin öljypohja pois

Moottorille tehtiin teline

Moottori ja vaihteisto maali päällä

Riipukkeen tapit ja laakeri piti uusia

Apurunko pois niin pääsee korjaamaan rungon

Sitten pääsi korjaamaan rungon

Runko menossa hiekkapuhallukseen

Puhallus käynnissä

Runkomaalissa

 

Telikin jo nousee

Apurunko paikoilleen

Hytti ennen maalausta

 

Hytin osat odottaa maalia

Loput osat

 

Väriä pinnassa

Istuimet kunnostukseen

Hytti paikoilleen

Nosturi PEKU 875 vuosimalli n.1976

Nosturin kaikkiin sylintereihin vaihdettiin tiivisteet.

Ylettimen ja taitto sylinteriin varret piti tehdä uudet.

Pääpuomin ja taitto puomin korvakot jouduttiin tekemään uusiksi.

Nosturi hiekkapuhallettiin ja maalattiin.

Pääpuomiin taiton korvakot vaihdettu ja puomista viat korjattu.

Tyvi jo maalissa

 

Jyki T 1184 vm 1972

Perävaunu tuli Kuhmoon 1972 Kuhmolaiselle puutavara autoilijalle.

Siihen tehtiin puutavan ajoon sopivat päällirakenteet Nopan- Autolla Kuhmossa.

Puutavara pankot ritilä mallia, valmistaja Nopan Auto

Rungosta löytyi valmistenumero ja vuosi

0

Jarrujen laiton ja valojen korjauksen jälkeen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen

Kantavuus, kokonaispaino ja akselipainot

Auto ja nosturi valmiina