Auton historiaa
1. Auto on tullut alun perin Mikkeliin maidon keräilyyn avolavalla.
2. omistaja oli enonlahtelainen kauppias. Hän asensi autoon Jonssin Super nosturin auton häntään.
3. omistaja osti auton Lieksaan ja purki rahtilavan pois sekä laittoi puutavaravarustelun autoon ja RKP nosturin.
4. omistaja joutui vaihtamaan nosturin, koska siitä katkesi nosturin pystypilari. Silloin autoon asennettiin nykyinen Peku 875.
5. omistaja vaihtoi autoon uuden kytkimen.
Olen auton kuudes omistaja. Ennen kuin ostin auton, olin nähnyt sen monta kertaa Pankakoskelle puita viedessäni. Aloin kyselemään lieksalaisilta automiehiltä, että kukahan auton omistaa. Kun omistaja löytyi, otin häneen yhteyttä. Hinta neuvottelut olivat helpot, koska omistaja oli jo ehtinyt kysyä purkamolta tarjouksen. Oli hyvin lähellä, että auto olisi päätynyt sulattamoon. Auto ennätti olla minulla melkein 10 vuotta ennen kuin ennätin kunnostamaan sitä.
Malli Volvo NB 88 6×2 1970
Moottori 6 sylinterinen ahdettu 9,6 litrainen TD 100 A 270 hv
Vaihteisto synkronoitu 8+1 portainen R 60
Taka-akselisto napavälitteinen Volvo taka-akseli, hydraulinen telinnosto
Päällirakenne Nopan Auton valmistamapurunko, laukaistavat EXTE 54 pankot, robson drive kitkavetorullat ja nipun kaato pankko.
Lähtötilanne
Ohjaamon purku käynnissä
Ilmasäiliöt irrotettiin ennen maalausta
Holsetin turbo
Ajovaloille menevät johdot
Runkonumero ja malli
Vesipumppu työn alla
Välillä varaosakirjasta mallia
Syöttöpumppu lähti kunnostukseen
Laturi kävi myös kunnostuksessa
Öljypohjan loiskelevystä oli korvakko poikki, onneksi käytettiin öljypohja pois
Moottorille tehtiin teline
Moottori ja vaihteisto maali päällä
Riipukkeen tapit ja laakeri piti uusia
Apurunko pois niin pääsee korjaamaan rungon
Sitten pääsi korjaamaan rungon
Runko menossa hiekkapuhallukseen
Puhallus käynnissä
Runkomaalissa
Telikin jo nousee
Apurunko paikoilleen
Hytti ennen maalausta
Hytin osat odottaa maalia
Loput osat
Väriä pinnassa
Istuimet kunnostukseen
Hytti paikoilleen
Nosturi PEKU 875 vuosimalli n.1976
Nosturin kaikkiin sylintereihin vaihdettiin tiivisteet.
Ylettimen ja taitto sylinteriin varret piti tehdä uudet.
Pääpuomin ja taitto puomin korvakot jouduttiin tekemään uusiksi.
Nosturi hiekkapuhallettiin ja maalattiin.
Pääpuomiin taiton korvakot vaihdettu ja puomista viat korjattu.
Tyvi jo maalissa
Jyki T 1184 vm 1972
Perävaunu tuli Kuhmoon 1972 Kuhmolaiselle puutavara autoilijalle.
Siihen tehtiin puutavan ajoon sopivat päällirakenteet Nopan- Autolla Kuhmossa.
Puutavara pankot ritilä mallia, valmistaja Nopan Auto
Rungosta löytyi valmistenumero ja vuosi
0
Jarrujen laiton ja valojen korjauksen jälkeen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen
Kantavuus, kokonaispaino ja akselipainot
Auto ja nosturi valmiina